نگاهی به لابی صنعت‌داروسازی فرانسه و تاثیر آن در سیاست پاریس

خبرنگار فارس در پاریس گزارش می‌دهد
نگاهی به لابی صنعت‌داروسازی فرانسه و تاثیر آن در سیاست پاریس

خبرگزاری فارس: شرکت‌های داروسازی در فرانسه برای رسیدن به بازارهای مورد نظر مناسبات فراوانی با رجال سیاسی و احزاب مختلف در فرانسه دارند.

خبرگزاری فارس: نگاهی به لابی صنعت‌داروسازی فرانسه و تاثیر آن در سیاست پاریس

به گزارش خبرنگار فارس در فرانسه، لابی صنعت دارو در فرانسه یکی از صاحبان و ذی‌نفوذان بزرگ اقتصاد فرانسه است. همانطور که در سیاست اینگونه است. در نتیجه این ذی‌نفوذان در حوزه سیاسی، نظامی، مالی و قضایی نیز دارای قدرت هستند. ویژگی این حوزه [صنعت دارو] این است که در بخش بهداشت و مدنی و همچنین از طریق پژوهش‌هایی که مقامات مسئول و ارتش فرانسه درخواست‌ می‌کنند، در بخش نظامی فعالیت می‌کنند. بنابراین این قدرتمندان وارد بودجه کل کشور نیز می‌شوند چرا که بخش بهداشتی بزرگ‌ترین بودجه کشور فرانسه را دارد و بخش بهداشت و اجتماعی بیشترین کمبود بودجه را نیز دارد. همچنین این بخش شهرتی جهانی دارد بخصوص اینکه داروهای فرانسوی یکی از رایج‌ترین و بهترین داروهای جهان قلمداد می‌شود.

نگاهی از جنبه اجتماعی

فرانسوی‌ها در طول سال، داروی زیادی مصرف می‌کنند. این مصرف، سود میلیاردی بسیاری را وارد جیب صاحبان شرکت‌های داروسازی و آزمایشگاه‌های پزشکی می‌کند. در سال‌های گذشته به دلیل شیوه‌های فریب و فساد در بدنه پزشکی و بدنه مصرف‌کنندگان دولت‌های متوالی فرانسه ده‌ها دارو را از بیست داروهای مورد حمایت تامین اجتماعی خط زدند. شرکت‌ها، داروهای مشابه را با داروهای اصل جابه‌جا کردند یعنی با همان ترکیب شیمیایی ولی با هزینه‌ای کمتر. بر همه اینها، بودجه شرکت‌های دارویی بسیار بزرگ شد همچنانکه این شرکت‌های از بخش‌هایی محسوب می‌شوند که کمترین زیان را از بحران جهانی بورس دیدند. این شرکت‌ها در محافل سیاسی، رسانه‌ای و تجاری فرانسه نفوذ عمیقی دارند و همین امر سبب شده است پس از لابی سلاح، این شرکت‌ها بزرگ‌ترین لابی در فرانسه باشند.

رشوه بخش سیاسی

کار شرکت‌های دارو به تلاش برای رسیدن به بازارها به هر قیمت، محدود نمی‌شود. این شرکت‌ها برای رسیدن به این هدف، مناسبات ممتازی با رجال سیاسی در فرانسه از جمله احزاب، مسئولان، کارشناسان و نهادهای رسمی دارند. این شرکت‌ها در شورای نمایندگان فرانسه (پارلمان) دوستان زیادی دارند. رسوایی دارویی مدیاتور که ده‌ها نفر قربانی آن شدند و تحقیقات هنوز در خصوص آن از 20 سال پیش ادامه دارد بدون اینکه پیشرفتی در آن دیده شود یا قربانیان و خانواده‌هایشان خسارتی دریافت کنند، نمونه‌ای از این موارد است. طبق گفته ژرار بابت، کسی که ضرر این دارو را کشف و قربانیان آن را آشکار کرد، شرکت‌های داروسازی به رسانه‌های مختلف رشوه می‌دهند، همه رسانه‌ها با گرایش‌های مختلف [تا محصولاتشان را تبلیغ کنند] همچنانکه بر شرکت‌ها فشار وارد می‌کنند و صاحبان داروخانه‌ها و بیمارستان‌ها و مراکز پزشکی را با هدایای مالی، دعوت‌های گردشگری، دعوت به کنفرانس‌های خارج و تولیدات گران‌قیمت تحریک و تشویق می‌کنند تا به خواسته‌هایشان تن دهند.

این شرکت‌های داروساز همچنین از احزاب سیاسی و طرح‌های شهرسازی و منطقه‌ای نیز حمایت مالی می‌کنند و به شهرداری‌ها و جمعیت‌های دولتی نیز کمک مالی می‌کنند. علاوه بر این، از تبلیغات انتخاباتی نامزدها با هر گرایش سیاسی که باشند، حمایت می‌کنند. این شرکت‌های سفرهای تفریحی رجال سیاسی و خانواده‌ها و اطرافیان آنان را تقبل می‌کنند و هدایایی نیز می‌دهند و کنفرانس‌ها و همایش‌هایی برای آنان ترتیب می‌دهند. این رشوه‌ها غیرمستقیم نیز ممکن است باشد و ممکن است از طریق برگزاری کنفرانسی در هتلی باشد که عواید آن به یک رجل سیاسی برسد یا اینکه در رستورانی برگزار شود که از نزدیکان اوست یا اینکه ممکن است از طریق حمایت از یک منطقه انتخاباتی مهم صورت بگیرد.

نفوذ در دستگاه ارتش و صنعت اسلحه‌سازی

نفوذ شرکت‌های داروسازی در فرانسه به ارتش و شرکت‌های اسلحه‌سازی نیز می‌رسد. شرکت‌های تسلیحاتی با شرکت‌های دارویی و شرکت‌های ساخت سلاح‌های بیولوژی و شیمیایی نیز همکاری می‌کنند. علاوه بر این، پژوهش‌هایی درباره تاثیرات مختلف سلاح‌های مختلف با هر ترکیب میکروبی جدید که کشف می‌شود، انجام می‌دهند. شرکت‌های تسلیحاتی همچنین از شرکت‌های داروسازی درخواست‌های زیادی دارند. این امر سبب نفوذ زیاد شرکت‌های داروسازی در محافل تسلیحاتی در همه سطوح می‌شود. این وضعیت بر ارتش فرانسه هم کاملا منطبق است به طوری که شرکت‌های داروسازی نفوذ عمیقی در افسران، فرماندهان ارتش و بخصوص در بدنه پزشکی ارتش دارند. این شرکت‌ها برای دستیابی به قراردادهای بیشتر با ارتش فرانسه رقابت می‌کنند و تلاش می‌کنند دوستی افسران و بازرسان بهداشتی ارتش را کسب کنند. از جمله اشکال نفوذ شرکت‌های دارویی در ارتش فرانسه این است که بسیاری از افسران بازنشسته را به عنوان مشاوران عالی در بزرگترین شرکت های دارو سازی استخدام می‌کنند تا تبلیغ کالای پزشکی و دارویی آنان در فرانسه و کشورهایی شود که ارتش فرانسه نفوذ زیادی در آن داد مانند آفریقا و اعضای ناتو و در محافل ارتش‌های اروپایی.

نفوذ در میان پزشکان

میان بیماری و داروساز، پزشک حلقه وصل است. پزشک است که موفقیت دارو را تعیین و صرف‌نظر از نوع و تاثیرش موفقیت آن را تضمین می‌کند. این کار از طریق تجویز آن و ترجیح دادن آن بر سایر داروهای رقیب انجام می‌شود. پزشک در درآمد مالی داروهای این شرکت‌ها سهیم است. برای همین برخی شرکت‌های صنعت داروسازی تبلیغات بزرگی را حمایت مالی می‌کنند که گاه هزینه آن از هزینه پژوهش‌های سال گذشته بیشتر شده است، همچنانکه تلاش‌های خرید پزشکان با روندی صعودی از طریق برگزاری کنفرانس‌ها و حمایت مالی از پژوهش‌ها و حمایت از متخصصان و بازی کردن با منافع متعارض، ادامه دارد. شرکت‌های داروساز برای تبلیغ کالای خود، ارتشی از نمایندگان پزشکانی را به کار می‌گیرند که به بیمارستان‌ها و مطب‌ها تردد می‌کنند اما همین مقدار کفایت نمی‌کند و پزشکان را تحت پوشش تلاش‌های علمی در معرض تحریک‌ها و مشوق‌های گوناگون مالی و غیرمالی قرار می‌دهند.

بودجه‌های نجومی

شرکت‌های داروسازی در فرانسه، از ثروتمندترین شرکتهای فرانسه هستند. این شرکت‌ها با صدها میلیارد یورو بر عرش بودجه‌ها تکیه زده‌اند. این شرکت‌ها به شرکت‌های نفتی و تسلیحاتی فخر می‌فروشند و در بودجه، به دلیل بودجه بهداشتی که 30 درصد کل بودجه را می‌بلعد، بیشترین سهم را دارند. علاوه بر این، این شرکت‌ها در همه نقاط دنیا پراکنده‌اند و در چهارگوشه دنیا مستقرند و آوازه خوبی در خصوص کیفیت دارو و جدیت در پژوهش‌ها و پیشگامی در اکتشافات دارند. این شرکت‌ها همچنین سیاست حمایت از طرح‌های سازمان ملل (یونیسف) را دنبال می‌کند و هدفش کسب حمایت افکار عمومی و ورود به بازارهای جهانی است.

/ 0 نظر / 11 بازدید